torstai 9. kesäkuuta 2016

Luotsie välittää ammattimaista osaamista

Maakuntamme on täynnä monenlaista värikästä osaamista ja taitoa, jota me haluamme tuoda esille!

Pilotoimme kevään aikana muutamia pienempiä yritysyhteistyökuviota sekä tilamuutos-casea (lisätietoa tästä casesta: KLIK! ja KLIK!). Näistä saatujen kokemusten perusteella olemme lähteneet kehittämään nyt laajempaa ”välitystoiminnan” muotoa, jossa toisensa voivat löytää asiakkaat ja palveluntarjoajat sekä yhteistyökumppaneita kaipaavat yritykset.

Yritys-yhteistyö toimintamme voi kiteyttää kolmeen sanaan: ammattimaisuus, luotettavuus ja saatavuus.

Mitä tämä tarkoittaa?

  • Yritysyhteistyössä välitämme vain ammattilaisia (opiskelijat ja harrastajat ovat tämän toiminnan ulkopuolella). Ammattimaisuus tarkoittaa myös sitä, että emme välitä kenenkään työtä ilmaiseksi, vaan tilaaja maksaa aina tilaamistaan töistä. Hankkeen tarjoama välitystoiminta sen sijaan ei maksa.
  • Mukana olevat osaajat ovat sellaisia, kenen työn laatuun kaikki osapuolet voivat luottaa.
  • Tilattujen tuotteiden tai palveluiden on oltava saatavilla, eli tietomme palveluntarjoajista ovat ajantasaisia.

Luotsie -hankkeessa keskiössä on nimenomaan luovan osaamisen välittäminen. Mitä tällä tarkoitetaan?

  • Esimerkkejä paikallisista luovan alan osaajista, kannattaa käydä kurkkaamassa esimerkiksi täältä: KLIK! (tämä lista ei enää täysin ajantasalla, mutta saat esimerkkejä minkä alan osaajien listoiltamme löytyy)
  • Aineeton arvonluonti ja brändit ovat yksi nopeimmin kasvava talouden ala. Hyvinvoivat työntekijät, selkeä brändi ja tuore ilme ovat investointeja, jotka kannattavat tuoden tuottavuutta yrittäjille. 
  • Aineettomuuteen perustuva arvonluonti ei vaadi materiaalista pääomaa, mutta ammattilaisen apu on usein hyvän tuloksen aikaansaamiseksi tarpeen. Kyse on kustannustehokkaasta tavasta luoda uutta arvoa liiketoimintaan. 
  • Aineettomat investoinnit kattavat tällä hetkellä 5-10% BKT:sta kehittyneissä maissa. Arvonluonti on globaalisti vähemmän sidoksissa fyysiseen pääomaan, kuten kokoonpanotehtaaseen, kuin aineettomiin toimintoihin, kuten asiakaspalveluun, sisäisiin prosesseihin ja aineettomiin oikeuksiin. *
  • Mitä enemmän toimiala muuttuu digitaaliseksi, sitä tähdellisempää on brändin ja käytettävyyden sekä löydettävyyteen liittyvien asioiden kehittäminen pitkäjänteisesti. Vastaavasti perinteisiin materiaalisiin kohteisiin tarvitaan pienempiä investointeja. Muotoiluosaaminen ja luovan alan taitamus auttavat tässä! *

Kiinnostaako sinua esimerkiksi olla asiakkaana tai palveluntarjoajana seuraavissa tilanteissa?

  • Viihtyisä työympäristö
  • Persoonallinen brändi
  • Paikalliset liikelahjat
  • Apu uusiin tuoteideoiden kehittämiseen
  • Asiakkaan palvelupolun selkeyttäminen

Ota yhteyttä ja kysy lisää! Me hankkeen työntekijät ja apunamme työskentelevät Saimaan amk:n liiketalouden opiskelijat teemme luovan osaamisen välitystyötä kaiken aikaa. Asiakastapaamiset alkavat nyt alkukesästä.

Heini Kähkönen
heini.kahkonen(at)humak.fi
puh. 020 7621 368


* = Lähde: TEM:n Aineeton arvo julkaisu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti